Rozpoczęcie sezonu turystycznego 2005 na Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej z Px48-1785


Warning: Undefined array key "width" in /profiles/m/me/meg/megami/megami.cba.pl/wp-content/plugins/nice-youtube-lite/niceYouTubeLite.php on line 150

Warning: Undefined array key "aspect_ratio" in /profiles/m/me/meg/megami/megami.cba.pl/wp-content/plugins/nice-youtube-lite/niceYouTubeLite.php on line 151

Kiedy cała społeczność pojechała tłoczyć się na stacji Wolsztyn podczas corocznej parady, ja postanowiłam pojechać w ciekawsze miejsce i odwiedzić gnieźnieńską kolejkę. W Wolsztynie na paradzie byłam raz i ten raz mi w zupełności wystarczy.

Dojazd i zwiedzanie stacji we Wrześni.

Z Koła wyruszam składem złożonym z dwóch zestawów EN57. Pierwsze zdjęcia wykonuję ze stacji Konin Zachód – na wschodzące słońce nad dawną lokomotywownią II klasy Konin. Wykorzystuję brak jakiejkolwiek ochrony w postaci SOK’u i idę obfotografować zgromadzony tabor kolejowy.

Świt na terenami lokomotywowni Konin. Pociąg, którym dotarłam do Wrześni. lekka platforma na wrzesińskiej obrotnicy. Węglarki. Wagno Gbs typu 208Kf. Lekka platforma. Wagon Gbs typu 208Kd. Wagon typu 208Kf. Wagony Gbs. Wagony Gbs. Gruszki do przewozu cementu. Peron drugi wrzesińskiego dworca. Skreślony wagon samowyładowczy. Budynek dworca we Wrześni od strony miasta i dawnego przystanku kolei wąskotorowej.

Gniezno Wąskotorowe.

Po przyjeździe udaję się na rekonesans na stację wąskotorową w Gnieźnie. Oczywiście fotografuję część zgromadzonego tam taboru. Bardzo przygnębiające wrażenie robi pusty plac po cukrowni.

Semafory kształtowe na stacji w Gnieźnie. Widok na stację Gniezno Wąskotorowe i pusty plac po cukrownii. Przygotowane do odjazdu czynne wagony rumuńskie Bxhpi. Uratowany z Sompolna wagon Bxhpi. Uratowany z Sompolna wagon Bxhpi. Historyczny wagon 3Aw. Główny bohater dzisiejszego dnia - Px48-1785. Zdekompletowany wagon transporter. Węglarka wąskotorowa Wddx. Węglarka wąskotorowa Wddx. Węglarka wąskotorowa Wddx. Zdekomletowan platforma Pddxh. Węglarka wąskotorowa Wddx, znana z imprezy Kujawy 2000. Dziurawy wagon Kddx. Dość ciekawe transportery Tddyyhp służące przewozom cystern, przez długi czas stacjonujących na stacji w Witkowie. Transportery wąskotorowe Tddyyhp, w większości pochodzące z Sompolna. Transportery wąskotorowe Tddyyhp, w większości pochodzące z Sompolna. Rachela, czyli MBxd1-201. Brankard pociągu ratunkowego. Salonka, dawny wagon motorowy. Wagon kryty typu Kddxh. Drugi spomoleński rumun Bxhpi. Drezyny ręczne, tzw. kiwajki.

Parowozownia Gniezno – cmentarzysko parowozów.

Wykorzystując dość sporą ilość czasu do odjazdu idę wykonać kilka zdjęć na terenie pobliskiej parowozowni. Jak się okaże będą to ostatnie zdjęcia znajdujących się tam parowozów Ty43.

Parowóz TKt48-77 Parowóz TKt48-163. Obrotnica małej hali wachlarzowej Parowozowni Gniezno. Ciekawy dźwig kolejowy. Wagon węglarka z odchylanymi burtami. Wagon kryty 23K. Ryflak pierwszej klasy. Parowóz Ty43-111. Parowóz Ty43-13. Parowóz Ty43-108. Detal jednego z Ty43. Model wagonu krytego 23K. Parowóz Ty43-64.

Powrót na kolej wąskotorową – jedziemy!

Tuż po powrocie z parowozowni na terenie kolejki wąskotorowej zaczęło się formowanie pociągu przy użyciu lokomotywy Lxd2-343, po czym pod ustawione wagony podjechał Px48-1785.

Pochodząca z Sompolna Lxd-343 formuje skład pociągu. Pulpit lokomotywy Lxd2-343 Przed parowozową wąskotorową trwało szykowanie parowozu Px48-1785. Parowóz już podpięty do skłądu pociągu. Widok z parowozu Px48-1785. Skład gotowy do odjazdu.

Pierwszy rozkładowy postój miał miejsce w Niechanowie. Tam również znajdowało się jeszcze sporo taboru wąskotorowego.

Pociąg prowadzony Px48-1785 na stacji Niechanowo. Pudło wagonu krytego. Wagon węglarka Wddx. Platforma Pddxh.

Klasycznie kolejny postój odbył się w Witkowie.

Px48-1785 na tle dworca w Witkowie. Przejazd przez ulicę radzieckiego pisarza Nikołaja Grigorijewicza Dworcowa na wyjeździe z witkowskiego dworca. Ruszamy w kierunku Powidza.

Osiągnęliśmy Powidz.

Parowóz Px48-1785 na tle dworca w Powidzu. Tuz przed odjazdem do Przybrodzina.

Dojeżdżając do Przybrodzina można było popatrzeć na Jezioro Powidzkie. Klasycznie było to miejsce sklepostopu czyli postoju na drobne zakupy spożywcze.

Dojeżdżamy do Jeziora Powidzkiego. Postój w Przybrodzinie. Pzrybrodzin - zaraz ruszymy do Ostrowa.

Z niewielkimi trudnościami wiązanymi z zasypanymi szynami dotarliśmy do stacji końcowej czyli Ostrowa Starego. Tam odbył się oblot składu, który z uwagi na likwidację lata temu jednego z rozjazdów, musiał być przeciągani przy pomocy liny.

Most nad kanałem łączącym jeziora. Zatrzymanie związane z zasypanymi szynami. Zatrzymanie związane z zasypanymi szynami. Zatrzymanie związane z zasypanymi szynami. Ostrowo Stare, zmiana kierunku przy pomocy liny. Ostrowo Stare, zmiana kierunku przy pomocy liny. Ostrowo Stare, zmiana kierunku przy pomocy liny. Ostrowo Stare, zmiana kierunku przy pomocy liny. Ostrowo Stare, zmiana kierunku przy pomocy liny.

W drodze powrotnej dłuższy postój miał miejsce na terenie plaży w Przybrodzinie.

Px48-1785 na tle Jeziora Powidzkiego. Żabi wydok na Px48-1785. Px48-1785 na tle Jeziora Powidzkiego. Px48-1785 na tle Jeziora Powidzkiego.

W Witkowie parowóz uzupełnił wodę a ja, z pełną kartą pamięci, pożegnała imprezę i udałam się do rodziny na nocleg.

Witkowo. Uzupełnianie wody w parowozie Px48-1785. Witkowo, ulica Gnieźnieńska.

Bonus – nagranie video manewrów na stacji Gniezno Wąskotorowe.