Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa – „Majówka z ciuchcią” z Px48-1919

Impreza, zorganizowana przez Gnieźnieńską Kolej Wąskotorową i Club Pasjonatów „Ługowisko”, była nawiązaniem do odbywających się jeszcze kilka lat temu cyklicznych wycieczek organizowanych na rozpoczęcie sezonu na Gnieźnieńskiej kolejce. Na trasę prowadzącą do Powidza wyruszyły dwa pociągi – ogólnodostępny turystyczny złożony z 3 rumuńskich klas Bhxpi prowadzony Lxd2-343 oraz historyczny złożony z parowozy Px48-1919, brankardu Fxh, wagonu 3Aw oraz kolejnego brankardu Fxh.

Dojazd i krótki postój na terenie Kaliskiej Kolei Dojazdowej.

W drodze do Gniezna zatrzymałam się w Grzymiszewie na pięknej, ale zaniedbanej stacyjce Kaliskiej Kolei Dojazdowej.

Klasyczny Autosan H9. Mój środek transportu na tle dworca w Grzymiszewie. Stacja Grzymiszew. Budynek stacji Grzymiszew.

Witkowo – intrygująca tablica z masońską symboliką oraz samolot bombowy – pomnik Ił28.

Gmina Witkowo - intrygujące masońskie oko. Samolot bombowy Ilyushin Il-28 #10 stojący w centrum Witkowa.

Stacja Gniezno Wąskotorowe.

Po dotarciu na miejsce udaję się sfotografować zaplecze kolejki, w tym szykowany do wyjazdu parowóz Px48-1919.

Hala parowozowni wąskotorowej i Px48-1919. Px48-191 na tle panoramy Gniezna. Px48-191 na tle panoramy Gniezna. Wagon kryty Kddx znajdujący się na dawnym stanowisku do nawęglania. Dosłownie wrośnięta węglarka Wddx. Rachela, wagon motorowy MBxd1-201 Szykowana do obsługi drugiego pociągu Lxd2-343. Druga rumuńska lokomotywa pochodząca z Sompolna - Lxd2-344. Nieczynny już parowóz Px48-1785. Przygotowywany do wyjazdu parowóz Px48-1919.

Parowozownia Gniezno – brak parowozów.

Korzystając z okazji idę zwiedzić zabytkową parowozownię normalnotorową.

Wagon techniczny na podwoziu 401Ka Gags. Pudło wagonu logówki - widoczny sześciocyfrowy numer sprzed reformy. Duża hala parowozowni Gniezno. Obrotnica przed dużą halą. Dojazd do dużej hali. Nastawnia parowozowni. Mała hala parowozowni Gniezno. Dwóosiowa węglarka Wddo. Jedyna tabliczka na parowozie TKt48-77 - było to zresztą jedyny już parowóz na otwartym terenie stacji. Węglarka na tle parowozowni. Parowóz TKt48-77. Resztki wagonów towarowych. Wieża wodna parowozowni Gniezno.

Powrót na stację wąskotorową – formowanie składów pociągów.

Tuż po powrocie z pod hali ruszył parowóz Px48-1919. Była to okazja to sfotografowania obu pociągów gotowych do odjazdu.

PArowóz Px48-1919 podjeżdża zapozować pod dworcem wąskotorowym. Wagon salonka, dawny wagon  motorowy. Korzystam z okazji i fotografuję wnętrze. Wagon kryty Kddxh. Detal na wagonie brankardzie Fxh. Obie dzisiejsze lokomotywy. Widok z kabiny Lxd2-343. Pilpit lokomotywy Lxd2-343. Lxd2-343 i Px48-1919. Pług odśnieżny. Widok na zgromadzony tabor. Koleny wagon Kddxh. Nowoczesny pług odśnieżny.

Przestawiam Skodę w bardziej dogodne miejsce do fotografowania.

Skoda 105S na tle wagonu salonki. Skoda przy brankardzie. Zaczytana miłośniczka wąskich torów. Wstępu do brankardu brak. Obie lokomotywy na stacji Gniezno Wąskotorowe. Obie lokomotywy na stacji Gniezno Wąskotorowe. Wjazd na pusty plac po cukrowni.

Odjazd pociągu ogólnodostępnego oznacza konieczność udania się do pociągu. Zajmuję miejsce w ostatnim brankardzie.

Lxd2-343 z pociągiem ogólnodostępnym. Pociąg historyczny gotowy do odjazdu. Szosa pusta jak w dobrych czasach kolejki.

Pierwszy fotostop miał miejsce w Żelazkowie.

Px48-1919 podczas fotostopu w Żelazkowie. Px48-1919 podczas fotostopu w Żelazkowie. Px48-1919 podczas fotostopu w Żelazkowie.

W Niechanowie czekał na nas jadący wcześniej skład ogólnodostępny. Fotografuję również rozjazd z którego można było kiedyć jechać na Kolei Wrzesińską.

Dwa pociągi na stacji Niechanowo. Dwa pociągi na stacji Niechanowo. Skręt na nieistniejącą już odnogę Kujawskich Kolei Dojazdowych - Kolej Wrześnińską. Lxd2-343 wyjeżdża w kierunku Witkowa. Historyczny pociąg prowadzony Px48-1919 w Niechanowie.

Kolejny fotostop odbywa się we wsi Miroszka.

Px48-1919 z pociągiem historycznym we wsi Miroszka. Px48-1919 z pociągiem historycznym we wsi Miroszka. Px48-1919 z pociągiem historycznym we wsi Miroszka. Px48-1919 z pociągiem historycznym we wsi Miroszka. Px48-1919 z pociągiem historycznym we wsi Miroszka.

W Witkowie szok – w budynku dworca hurtownia materiałów budowlanych, wykończenie dworca razi kiczowatymi okiennicami i wszędobylskimi szmatami reklamowymi.

Px48-191 na tle dworca w Witkowie. Niestety nie jest to już ten dworzec, który pamiętam. Parowóz Px48-1919 podczas nabierania wody. Parwóz Px48-191 na torach towarowych stacji Witkowo. Powrót po wagony. Px48-1919 z pociągiem historycznym na stacji Witkowo.

Następny miejscem wyznaczonym na fotostop było Strzyżewo Witkowskie.

Px48-191 w miejscowości Strzyżewo Witkowskie. Px48-191 w miejscowości Strzyżewo Witkowskie. Px48-191 w miejscowości Strzyżewo Witkowskie.

Kolejny postój odbył się we wsi Ługi.

Px48-1919 we wsi Ługi. Px48-1919 we wsi Ługi. Px48-1919 we wsi Ługi. Px48-1919 we wsi Ługi. Px48-1919 we wsi Ługi.

Kolejnym szokiem był dla mnie stan dworca w Powidzu, który został poddany termodewastacji styropianem, pozbawiony dużych drzew zastąpionych małym kulistym kikutem i skalnikami oraz ogrodzony kiczowatym płotem niczym teraz się nie odróżnia od okolicznych domków letniskowych.

Oko w oko - kolejne spotkanie Lxd2-343 i Px48-1919. Oko w oko - kolejne spotkanie Lxd2-343 i Px48-1919. Dworzec wąskotorowy w Powidzu. Oko w oko - kolejne spotkanie Lxd2-343 i Px48-1919. Parowóz Px48-1919 z pociągiem historycznym w Powidzu. Parowóz Px48-1919 z pociągiem historycznym w Powidzu. Lxd2-343 na odcinku toru prowadzącym do Anastazewa. Parowóz Px48-1919 szykowany do oblotu składu. Manewry na stacji w Powidzu. Pociąg ogólnosodtępny mija nasze wagony. Nietypowe ujęcie parowozu Px48-1919. Manewry na stacji w Powidzu. Oba pociągi gotowe do powrotu. Oba pociągi gotowe do powrotu.

W drodze powrotnej fotostop powrotnej odbył się niedaleko wsi Charbin.

Fotostop na łuku w pobliżu wsi Charbin. Fotostop na łuku w pobliżu wsi Charbin. Fotostop na łuku w pobliżu wsi Charbin.

W Ługach był zorganizowany dłuższy postój na posiłek w miejscowym ośrodku wypoczynkowym.

Oba pociągi podczas postoju w Ługach. Lxd2-343 z pociągiem ogólnodostępnym w Ługach. Px48-1919 z pociągiem historycznym w Ługach. Bryczka konna i pociąg ogólnodostępny.

Do Gniezna wracamy na biegu. Tam, ze względu na zmęczenie i czekającą mnie drogę nie czekam na ogólnodostępny.

Gniezno - ostatnie zdjęcia na kolejce.

Powrót do Łodzi

W drodze powrotnej między Mielżynem a Wólką natrafiam na poważną kolizję kolizję i konieczność szukania objazdu leśnymi drogami. Na szczęście, mimo że wyglądało poważnie, obyło się nawet bez rannych.

W drodze powrotnej natrafiam na poważną kolizję. W drodze powrotnej natrafiam na poważną kolizję. W drodze powrotnej natrafiam na poważną kolizję. W drodze powrotnej natrafiam na poważną kolizję. W drodze powrotnej natrafiam na poważną kolizję.